Krótki rejs po kanale słowacko-czeskim czyli jak pan od butów drogę wodną zbudował

Kanał Baty - wodna droga do Czech
Na Kanale Baty/fot. AG

Firma Bata, słynny obecnie producent butów, w latach 30. ubiegłego wieku była między innymi właścicielem kopalń węgla brunatnego (lignitu) w Ratíškovicach tuż obok słowackiego Zahoria. By łatwiej transportować surowce, ale i inne towary właściciele postanowili o budowie wodnej drogi śródlądowej – Kanału Baty.

Bata tuż przy wybuchem II wojny światowej posiadała 63 przedsiębiorstwa z różnych gałęzi przemysłu, ale obuwie wciąż stanowiło trzon jej działalności. Marka sprzedawał w 1939 roku 60 milionów par butów rocznie w ponad 30 krajach.

Założyciel firmy, Tomáš Baťa, postanowił wykorzystać rzekę Morawę i kanał wodny do transportu lignitu z kopalni do elektrowni cieplnej w Otrokovicach. Ta ostatnia dostarczała prąd do jego fabryki. Powstała trasa wodna o długości 51,8 km, z ponad 13 śluzami wodnymi.

fot. AG

Port Skalica położony ok. 4 km od centrum miasta, w jest jedyną słowacką przystanią nad Kanałem Baty. Do dyspozycji turystów jest mała wieża widokowa, kiosk z pamiątkami, mały bar, plac zabaw i wypożyczalnia sprzętu pływającego. W tej ostatniej goście mogą wynająć jedną trzech motorowych łodzi 4-osobowych, dwóch 6-osobowych lub 8-osobową lub 10-osobową. Dla wybierających się na dłuższe rejsy przygotowane są łodzi kajutowe: dwie 5-osobowe, trzy 4-osobowe i dwie 12-osobowe.
Gospodarze nie pamiętają w ostatnich trzech latach turystów z Polski.

Port Skalica/fot. AG

Sam Skalica port będący początkiem szlaku wodnego leży zaledwie 900 metrów od Morawy. Planowana jest budowa odcinka łączącego Kanał Baty z rzeką. Koszt mają pokryć fundusze z Unii Europejskiej.

Rejs po słowackim odcinku Kanału nie trwa długo, to zaledwie sześć kilometrów. Nad kanałem poprowadzono ścieżki rowerowe.
Na kanale można pływać z maksymalna prędkością 20 km na godzinę. Oznacza to, że osoby powyżej 18 roku życia mogą wypożyczać łodzie bez specjalnych uprawnień motorowodniackich. Łodzie mogą mieć maksymalną szerokość 5 metrów.

fot. AG

Długość kanału do Skalicy do Ostokovic to ok. 60 kilometrów. Głębokość to ok. 1,5 metra a szerokość – 12 metrów. Na spławnym odcinku działa 13 śluz, nad kanałem przerzuconych jest 56 mostów, w tym wiele z nich to obiekty zabytkowe. Najniższy prześwit między wodą a mostem jest w Huśtenovicach – 2,3 m.

Śluza Petrov/fot. AG

Odcinek po stronie słowackiej liczący tylko 6 kilometrów, łodzie pokonują go spokojnym tempem w nieco mniej niż godzinę. W tym czasie dopływamy do śluzy Petrov – dalej kanał wiedzie już po stronie czeskiej.
Po stronie słowackiej mijamy kilka mostów a w Sudomerićach zabytkową stację przeładunkową służącą do transportu lignitu z pociągu na barki.

www.skalica.sk

Tędy zostanie poprowadzony kanał do Morawy/fot. AG
fot. AG
Śluza w Petrowie/fot. AG
fot. AG
fot. AG
Stacja przeładunkowa lignitu/fot. AG
fot. AG

7 perełek „Perły Zahoria”